Waarom het bedenken van een slecht idee soms een goed idee kan zijn

In De kracht van een slecht idee probeert Rico zijn lezers te prikkelen eens anders te kijken naar de situaties zoals ze zijn. Waarom zijn ze eigenlijk zoals ze zijn? Rico begint zijn boek met een aantal simpele, maar treffende voorbeelden over hoe we met z’n allen iedere dinsdag en donderdag in de file naar kantoor rijden, om vervolgens zwaar geïrriteerd te zoeken naar een parkeerplek, om uiteindelijk weer met z’n allen in de file terug te rijden. Dit is ongetwijfeld een herkenbare situatie, maar waarom doen we dit eigenlijk? Hoe geven we onszelf de ruimte om eens met een open blik naar dit soort standaarden te kijken? Rico heeft hier de oplossing voor, namelijk door het bedenken van een slecht idee. Dit dwingt je buiten de vastgeroeste kaders te denken en via andere invalshoeken naar problemen te kijken.

Rico komt in zijn boek continu met nieuwe voorbeelden over waarom het bedenken van een slecht idee juist een goed idee kan zijn en hoe het je helpt problemen op te lossen. Wat mij betreft essentieel voor een toekomstgerichte leider. Een toekomstgerichte leider moet namelijk regelmatig met een open blik een situatie kunnen analyseren, want hoe kom je anders tot een vernieuwende, toekomstgerichte oplossing? Kijk bijvoorbeeld eens naar het aantrekken en behouden van talent voor je organisatie. Het is een groot probleem (weten wij toevallig dankzij Klaar voor Morgen), waar eigenlijk telkens naar dezelfde oplossing wordt gekeken. Vacature plaatsen en mensen werven, bij voorkeur met 3-5 jaar ervaring en WO geschoold in de richting van X. Waarom? Zijn daar geen ander oplossingen voor te verzinnen? Bedenk eens een slecht idee en er kan zomaar eens een oplossing ontstaan. Zelf vond ik deze quote van Rico erg sterk:

We leren te veel van wat we moeten weten en te weinig van hoe we moeten denken.

 

Toekomstgerichte leiders moeten zich bezig houden met de toekomst. Situaties die zich nog niet eerder hebben voorgedaan. Situaties die vragen om een andere aanpak. Dan is al die kennis en ervaring die je in de loop der jaren hebt opgedaan soms natuurlijk heel erg handig, maar het kan je ook beperken. Het is essentieel om jezelf zo nu en dan af te vragen waarom je iets doet op die specifieke manier. Dan ben je wat mij betreft een toekomstgerichte leider. Dan ben jij in staat om je medewerkers mee te nemen in alles wat er nog komen gaat, of wat misschien al lang begonnen is. En dan ben jij ook in staat om problemen anders op te lossen dan anderen, waardoor jij uiteindelijk al 10 stappen verder bent, waar de ander nog steeds bezig is met het schrijven van een nieuwe vacature. Vooruit, 2 jaar ervaring is ook goed.

Erik